lindeboom counseling jantien lindeboom - lindeboom counseling
Bewegen naar verandering.

Oh nee, het is herfst!

Donkere dagen, regen, wind en alles wat tegen zijn einde loopt….de natuur komt tot stilstand, het jaar is bijna voorbij en jij vindt het maar niks. Er zijn veel mensen die last hebben van futloosheid en somberheid in de herfst. jij ook? Misschien kunnen deze tips jouw herfst (en winter) wat draaglijker maken.

Waarom voel je je eigenlijk zo?

Een belangrijke oorzaak van sombere gevoelens in de herfst is dat er minder daglicht is. Dit zorgt ervoor dat je meer melatonine aanmaakt (slaaphormoon), waardoor je minder energie voelt. Je bent futloos, kan je niet zetten tot actie, hebt geen zin om de deur uit te gaan en zo kom je in een spiraal die je uitgeblust en somber maakt. Wat voor veel mensen ook moeilijk is aan deze tijd zijn de aankomende feestdagen. Vaak geeft het spanning om deze dagen met familie door te brengen, of doet het je denken aan je ouderlijk gezin waarin deze dagen misschien helemaal niet zo ‘feestelijk’ waren. Misschien voel je je ook wel eenzaam doordat je minder sociale contacten hebt in deze tijd en doordat in de media het beeld wordt geschetst van gezelligheid, feestelijkheid en samen zijn.

De herfst is in de natuur een voorbereidende tijd op de winter die komen gaat. De natuur maakt zich klaar voor een terugtrekken in zichzelf. Alle sappen en levensenergie wordt terug getrokken in de wortels. Alle energie wordt gespaard voor de lente, waarin nieuwe groei en bloei mogelijk is. Misschien doe jij wel een beetje hetzelfde! In de herfst spaar je je energie en in de lente bloei je weer op.

Het is dus ergens wel passend bij het ritme van de natuur. Je trekt je wat meer terug in je eigen veilige stekje, je besteed aandacht aan herstel van de afgelopen drukke zomer waarin je je vruchten afgeworpen hebt en je kijkt vooruit naar de volgende groei en bloei mogelijkheid. Een tijd van contemplatie en overpeinzing.

Hoe kan je jezelf helpen?

Allereerst is het goed om je te realiseren dat je op een aantal dingen invloed hebt en op een aantal dingen niet. Het weer kan je niet beïnvloeden. Hoe je er mee omgaat wel. De familiedynamiek tijdens de feestdagen is ook moeilijk te veranderen, maar ook hier geldt: hoe jij er tegenaan kijkt, wat je er over denkt en wat jij er mee doet, daar heb je wel invloed op. Als je jouw manier van dealen met dingen wilt veranderen is het belangrijk om te mogen voelen wat er te voelen is. Stop je vervelende gevoel niet weg, maar sta jezelf toe het echt te ervaren. Voel en benoem de lichamelijke sensaties die je ervaart als je naar een grijze dag staart of als je piekert over de aankomende feestdagen. Hoe meer je de gevoelens probeert te negeren, hoe harder ze om je aandacht gaan vragen. Als je ze onder ogen durft te zien kan je er wat mee.

Een fijne plek.

Zorg daarnaast dat jouw eigen plekje, waar je je terug trekt zo prettig mogelijk is. Zorg dat je huis gezellig is, knus, veilig. Zorg dat je een fijne warme jas hebt en goede regenkleding zodat je de deur uit kan. En ga ook de deur uit. Vooral ’s ochtends is het zonlicht sterk genoeg om te zorgen dat je melatonine aanmaak vermindert en je lichaam echt wakker kan worden. Geef jezelf dus dat cadeautje! Beweeg genoeg, het liefst in de buitenlucht. Eet gezond en slik wat extra vitaminen. Neem jezelf serieus in de moeite die je hebt met het seizoen. En maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk om je beter te voelen.

Maak er een prioriteit van dat je aan je sociale contacten komt. Nodig vrienden wat vaker uit bij jou thuis, ga samen naar de sauna of een weekend weg in de bossen. Heb je weinig vrienden? Wordt juist nu lid van een sportclub, toneelgroep of koor. Zo kan je op een positieve en actieve manier onder de mensen zijn.

Naar buiten.

Ga op de mooie dagen eens lopen in het bos en kijk naar al het prachtigs dat de natuur heeft:

bijzondere kleuren, paddenstoelen, grote bladeren, heerlijke geuren. Daag jezelf uit om alles in je op te nemen, gebruik alle zintuigen. En ga ook eens op avontuur op een gure dag. Ervaar de wind door je haar, de regen op je gezicht… En zorg dat er warme chocolademelk en een fijn boek op je wachten thuis!

Je werk.

Overleg met je baas of je iets aan kan passen in je werktijden wat jou kan helpen. Iets later beginnen, zodat je eerst nog even een wandeling in het licht kan maken. Of juist eerder naar huis. Wat vaker een snipperdag of wat meer pauzes gedurende de werkdag.

Praat met familie en vrienden over hoe je je voelt. En kijk ook vooruit naar de lente en zomer die er gegarandeerd weer aan komen. Gebruik de extra tijd die je nu thuis doorbrengt met het maken van plannen: denk vast na over je vakantie, onderzoek wat je wensen zijn voor komend jaar, bereid je voor op de tijd waarin je weer kan groeien en bloeien!

 

Helpen deze tips voor jou te weinig en heb je wat meer nodig om deze tijd door te komen? Meld je aan bij Lindeboom Counseling voor een gratis kennismakingsgesprek.

Heb je het gevoel dat er bij jou meer aan de hand is en dat je last hebt van een winterdepressie? Ga dan in gesprek met je huisarts om te kijken welke hulp jij nodig hebt.

Contact

Vul het formulier in en ik neem binnen een week contact met je op.